Beslutet från Postnord drabbar småföretag och landsbygdsregioner negativt
Det är en djupt rotad tradition i Sverige att betrakta postservice som en grundläggande rättighet, tillgänglig för varje individ var de än befinner sig i landet.
Det är med stor sorg vi nu måste konstatera att Postnord, som innehar monopol på spårbara småpaket via varubrev, har tagit ett beslut som är till stor nackdel för småföretag och kunder i mindre städer.
Varubrevskatastrofen hos Postnord.
Postnord har bestämt att från och med nu begränsas inlämningen av varubrev till postkontor, som enbart finns i urbana områden.
Fotot representerar en en annons.Tryck på bilden för att lägga en order.
Detta medför att de företag som handlar med små och lätta produkter nu måste använda sig av mer kostsamma paketleveranser för att tillhandahålla spårning för sina kunder.
Ett sådant steg innebär ökade utgifter både för företag och för konsumenter.
Det är inte bara en problematik kring ökande kostnader.
Det handlar om principen att alla ska ha likvärdig tillgång till posttjänster.
Glesbygden, som redan utmanas av olika servicegap, blir än en gång negligerad.
Småföretag som behöver skicka sina varor på ett ekonomiskt och spårbart vis drabbas hårt av detta.
De måste nu välja mellan att själva stå för de ökade kostnaderna eller att överföra dem på sina kunder.
Inget av dessa val är långsiktigt hållbart och kan bidra till en svagare konkurrensställning för företagen i Sverige.
Det berör också frågan om rättvisa.
Eftersom Postnord ägs av den svenska staten bör de agera för allmänhetens bästa.
Att göra det svårare för en stor del av befolkningen att få tillgång till grundläggande posttjänster strider mot denna princip.
Alla områden i Sverige bör ges lika chanser till handel och kommunikation.
Det är uppseendeväckande att Postnord redan innehar ett utlämningsnät för paket som skulle kunna distribuera varubrev, om de erhöll riktlinjer.